Mijn eerste 50 dagen bij een corporate startup

Milena Grul (CMO), juli 2018

contact

Vragen over Shell TapUp?

  • Group 5 waardevolle inzichten door zelf op pad te gaan

Als je nieuwsgierig bent naar mijn avontuur bij Shell TapUp, hier zijn de 5 meest waardevolle lessen uit mijn eerste periode bij een corporate start-up.

5 waardevolle inzichten die de moeite waard zijn om te delen

Zoals sommigen van jullie al weten ben ik, Milena Grul, onlangs begonnen met werken bij Shell TapUp, een start-up dat een flexibele infrastructuur creëert voor de levering van alternatieve brandstoffen aan bedrijven. Dus hier ben ik, 50 dagen later, nog steeds springlevend. Klaar om mijn 5 grootste lessen te delen met de rest van de wereld.

Om te beginnen:

1. Het loont om je klanten en de wrijving die je voor hen oplost te leren kennen

Oke.. voor elke marketeer uit de 21e eeuw zal dit niet als een verrassing komen. Je leert je klant, de service en de product-market fit kennen. Ga echter niet achter je bureau zitten om de powerpoint-boekjes te lezen die je voorganger heeft gemaakt. Ik bedoel, je moet wel echt de deur uit en je, in mijn geval, bij de Service Champions (chauffeurs Shell TapUp) voegen. Ontdek wat ze doen en ontdek waarom je klanten er zo dol op zijn. Ik ben verschillende keren meegegaan met onze operation shift waarbij ik de klanten daadwerkelijk van brandstof en onderhoud heb voorzien. Dit waren waarschijnlijk de best bestede uren van mijn eerste 50 dagen bij Shell TapUp. Begrijpen wat ons uniek maakt is wat ons gaat laten groeien.

2. Als je het niet ziet is het omdat het er niet is 

Omdat ik voorheen bij een aantal grote bedrijven heb gewerkt was ik niet gewend om from scratch te moeten beginnen. Dingen zoals de website, merkrichtlijnen, samenwerking-tools of gewoon een kast waarin je de marketingmaterialen kunt opslaan. Ook al is Shell TapUp een corporate start-up, wat je ziet is wat je krijgt. Is er een plaats om materialen op te slaan? Nee. Is er een website met CMS zodat ik gemakkelijk aanpassingen kan maken aan de website? Nee. Hebben we al groei-KPI’s gedefinieerd? Nee. Willen we al deze dingen? Ja. Wie gaat dit voor elkaar maken? Ik! Waar het op neerkomt is dat je bij een start-up bereid bent om al deze dingen zelf te doen. Het goede nieuws is dat je de kans krijgt om je eigen visie erop los te laten.

 

Werken bij een start-up is als fietsen, je leert niet zonder te vallen Milena Grul - Chief Marketing Officer

3. Je bent de baan en de baan is groter dan jij

Werken voor een start-up betekent dat je echt persoonlijk moet investeren in het probleem dat het bedrijf probeert op te lossen. Het is niet alleen een baan bij een groot bedrijf waar je misschien een paar jaar een interessante rol vervult. Of een coole cv-builder voordat je op weg gaat naar je volgende avontuur. Nee, de klus is groter dan jij en jij bent de job. Vandaag had ik een gesprek met een televisieproducent. Aan het einde bedankte hij me voor mijn energie en enthousiasme voor wat we doen bij Shell TapUp. Op dat moment raakte het me: ik zou dit werk niet goed kunnen doen als ik er niet persoonlijk in geïnvesteerd was. Het is een gevoel van emotionele eigendom dat zelden voorkomt. Maar zo gauw je dit gevoel hebt, is het geweldig.

Maar dat is niet alles:

4. Het eerste dat je moet toegeven is dat je niet alles weet (dank je NEWCRAFT GROUP)

Ik heb deze zin waarschijnlijk ongeveer 100 keer herhaald in de afgelopen 50 dagen. Dus dat kan betekenen dat ik veel geleerd heb bij mijn vorige werkgever of dat het een feit is voor onze start-up. Waarschijnlijk zijn beide waar. Een van de meest uitdagende dingen binnen een start-up is om alles wat je doet te kwantificeren. Het is moeilijk om te beginnen met meten. Maar we moeten er een gewoonte van maken om altijd te valideren wat we denken te weten over de markt, de klant, de reis en het gedrag. Alleen door elke hypothese op een data-driven manier te valideren kun je de groeimotor creëren die nodig is om een onderneming op te schalen.

5. Vraag Neil als je hulp nodig hebt

Wie is Neil? #askneil is een Slack-kanaal binnen de community van Aimforthemoon. Omdat ik ook verbonden ben met de ondernemers daar, vormen we een virtuele peergroup en helpen we elkaar waar en wanneer we kunnen. Een geweldig en relevant netwerk hebben om mee samen te werken is echt een prachtig iets. We zijn een start-up dus we lopen tegen problemen aan die de meeste andere start-ups al eerder zijn tegengekomen. Door gebruik te maken van de gezamenlijke leercurve kunnen we hindernissen veel gemakkelijker ombuigen tot kansen. Momenteel is mijn communicatie met mijn peers voornamelijk via Slack, maar ik zal binnenkort ook toetreden tot de fysieke wereld van netwerken. Als je tips hebt over welke peergroups, LinkedIn-groepen, meetups of conferenties ik zou moeten bijwonen, laat het me dan weten!

Kortom, ik heb echt een geweldige eerste 50 dagen gehad en veel geleerd. Ik hoop dat deze inzichten jou ook hebben geholpen!

Meer weten over Shell TapUp?

Vul het formulier in & blijf op de hoogte