How’s TapUp-life in Seattle?

Merel Vis (CEM), mei 2019

Contact

Meer weten over TapUp?

  • Group Een co-working space in Seattle
  • Group De Amerikaanse servicegerichtheid
  • Group Wat horen we over een maand?

Merel Vis, de Customer Experience Manager van Shell TapUp Nederland, is voor drie maanden in Seattle om een nieuwe vestiging op te zetten. Lees hier het blog van de dag van haar vertrek. We zijn heel benieuwd hoe haar de eerste maand is vergaan. Jij ook? Lees het hier!

Hoe ziet een werkdag er voor jou uit?

Ik sta tussen half 7 en 7 op. In het begin ging dat heel makkelijk door de jetlag. Nu ik aan het ritme gewend bent, voelt het weer als vroeg opstaan. ‘s Ochtends zet ik een muziekje aan en maak ik een ontbijtje. Soms heb ik hier in mijn AirBnB een call met iemand in Nederland. Vanwege het tijdsverschil, vallen die vaak vroeg in de ochtend. Als ik klaar ben met ontbijten en eventuele calls, ga ik naar werk. Seattle is de stad waar Starbucks in 1971 de allereerste winkel opende, dus er zit een Starbucks op elke hoek van de straat. Ik heb de gewoonte om ‘s ochtends onderweg naar werk een ingewikkelde koffie te halen. Na mijn koffie ga ik aan de slag in een co-working space midden in de stad. Daar heb ik calls met het Shell TapUp-team in Houston en probeer ik nieuwe mensen te ontmoeten tijdens de evenementen die worden georganiseerd. Tussen de middag ga ik graag een rondje buiten lopen om de stad te verkennen. Aan het einde van de dag ga ik mee op shifts om operationele steun te bieden.”

Klinkt tof, een co-working space midden in Seattle. Met wie zit je daar?

“Ik werk hier nauw samen met de city launcher, Greg. Daarnaast werken we hier met een heel leuk team op de wagen: Brendon en Heather. Brendon is de chauffeur en tankt de wagens van onze klanten. Heather is onze specialist op het gebied van auto’s schoonmaken en ondersteunt Brendon gedurende de rit. Ook hebben we regelmatig contact over finance, marketing, Health, Safety, Security and Environment (HSSE) en nog veel meer met onze hele enthousiaste collega’s in Houston”

Amerikanen vinden het bezorgen van brandstof vanzelfsprekender. Merel Vis (CEM)

In het vorige interview vertelde je dat je ernaar uitziet om ‘from scratch’ een bedrijf te creëren, maar dan met de 2,5 jaar ervaring die je in Nederland hebt opgedaan. Hoe gaat dat?

“Ik stond er niet zo vaak bij stil wat we in Nederland allemaal al hebben doorstaan en hebben bereikt. Ik keek altijd vooruit en dacht minder na over wat ik allemaal gedaan en geleerd had. Ik merk dat waar we in Nederland kennis en een netwerk hebben opgebouwd, het hier nog in de kinderschoenen staat. Een goed voorbeeld hiervan is dat de Amerikaanse wetgeving heel anders is en dat ik daar zelf geen kennis van heb. Wel zit daar heel veel tijd in, zoals we in Nederland ook hebben gemerkt.”

Ook vertelde je dat je ernaar uitkeek om de Amerikaanse servicegerichtheid als benchmark te gebruiken. Heb je daar in de eerste maand tijd voor gehad?

“Amerikanen en Nederlanders staan beiden bekend om hun directheid, maar Amerikanen zijn veel beter in smalltalk en hebben veel beleefdheidsvormen. Zowel die mate van smalltalk als bepaalde Amerikaanse beleefdheidsvormen, zitten niet in mijn huidige communicatiestijl. Ik probeer dit mezelf aan te leren zodat ik dit kan inzetten om mijn netwerk te verbreden. Work in progress dus! Wat opvallend is, is dat het concept van het bezorgen van brandstof en wagens schoonmaken op locatie in Amerika vanzelfsprekender is dan in Nederland. Hier zijn mensen veel meer gewend om dingen te laten bezorgen.”

Nog twee maanden te gaan. Wat hoop je ons in het blog over een maand te kunnen vertellen?

“De afgelopen drie weken heb ik het bedrijf goed leren kennen en alvast een eerste bijdrage kunnen leveren aan onder andere het aanbrengen van structuur, de propositie en het tank proces. Het fundament ligt, nu kunnen we een stapje verder. Volgende maand hoop ik meer te kunnen vertellen over de impact van bepaalde veranderingen en hoe de business in Seattle aan het groeien is.”

Alle ins & outs van TapUp in de mail ontvangen?

Laat dan je e-mailadres achter