Hoe gemeente Rotterdam 414 uur bespaarde

Gemeente Rotterdam Stadsbeheer, oktober 2018

quickscan

Ook in jouw gemeente?

  • Group tijd bespaard
  • Group km's van de weg
  • Group GTL dichterbij

Eén keer per dag rijdt de TapUp wagen van Shell TapUp naar de werf in Charlois. Daar worden veeg- en bakwagens van gemeente Rotterdam door Shell TapUp afgetankt met Shell GTL Fuel. Dit scheelt de gemeente veel lange, kostbare en energieverspillende ritjes naar het tankstation. Linda van Buuren, Frans Bremer en Enrico Zwaard van Stadsbeheer vertellen over de succesvolle samenwerking van Shell TapUp en de gemeente Rotterdam.

40 minuten heen en weer naar de pomp

Rotterdam is ambitieus. De gemeente wil in 2030 een volledig emissieloos wagenpark. Stadsbeheer, die tal van (lease)voertuigen beheert, vervult daarbij een belangrijke rol. Frans Bremer van Roteb Lease vertelt: ‘We kijken voortdurend hoe ons wagenpark duurzamer kan. Veel voertuigen van Stadsbeheer rijden al op GTL. Dat is een brandstof die schoner verbrandt dan normale diesel en dus minder luchtvervuiling oplevert.’

Maar met GTL liep Stadsbeheer in sommige delen van de stad tegen een probleem op. Teamleader Reiniging Linda van Buuren: ‘De veegwagens van de werf in Charlois moesten ver omrijden voor een tankstation waar GTL beschikbaar is. Per wagen nam dat iedere twee dagen zeker 40 minuten in beslag. Dat kostte een hoop extra kilometers én tijd.’ Een probleem dat getackeld werd door een samenwerking met Shell TapUp.

Van pilot naar geoliede machine

Shell TapUp tankt als eerste bedrijf in Nederland wagens af op locatie, zo vaak als de klant wil. Het achterliggende doel: duurzame brandstoffen versneld beschikbaar maken voor iedereen. De dienstverlening van TapUp sluit aan bij de doelen van Stadsbeheer. Manager Wijk Reinigings Team Charlois Enrico Zwaard: ‘Daarom begonnen we op onze werf in Charlois met een pilot. Shell TapUp kwam onze speciale voertuigen dagelijks aftanken met Shell GTL Fuel.

In het begin was het even wennen, herinnert Linda: ‘Vooral dat we niet meer zelf naar het tankstation hoefden te rijden. En dat we onze wagens zo op terrein moesten parkeren zodat het voertuig van Shell TapUp er gemakkelijk bij kon.’ Maar al snel blijkt dat de samenwerking vooral veel voordeel oplevert, dus Stadsbeheer pakt na de pilot door. Naast de speciale voertuigen zijn nu ook bakwagens aan het schema van Shell TapUp toegevoegd. ‘Inmiddels gaat de dienstverlening van Shell TapUp heel soepel en zijn we hartstikke tevreden’, constateert Linda.

Besparingen van Gemeente Rotterdam:

828 keer
een bijzonder voertuig of bakwagen afgetankt
4140 km
op de weg bespaard
414 uur
tijd bespaard, borsteluren toegevoegd

Een boost voor efficiëntie en duurzaamheid

Wat leveren de diensten van Shell TapUp Stadsbeheer op? We zoomen in op de veegwagens. Linda: ‘Voorheen had de rest van het veegteam weinig te doen als de wagen weg was om te tanken. Zonde.’ Dit probleem is nu verholpen. Enrico: ‘Onze chauffeurs kunnen langer in de wijk blijven om schoon te maken en hebben meer tijd om te borstelen. De teams zijn dus een stuk productiever.’ In een periode van twintig weken leverde dit 414 extra borsteluren op. En, inclusief de bakwagens, bespaarde Stadsbeheer 4.140 gereden kilometers door niet meer heen en weer te rijden naar de pomp. Een boost voor de efficiëntie en duurzaamheid dus.

Overstap naar biobrandstof

Shell TapUp gaat naast GTL in de toekomst meer duurzame brandstoffen aanbieden. Kijkt Stadsbeheer verder dan alleen GTL? Frans: ‘Zeker! Wij geloven sterk in een circulair Rotterdam. De gemeente heeft al contact met meerdere partijen die biobrandstof zouden kunnen leveren. Het grote voordeel van Shell TapUp is het distributienetwerk, waardoor we zeker weten dat ze de brandstof daadwerkelijk kunnen leveren.’

Frans, enthousiast: ‘We hopen dat meer overheidsinstanties een voortrekkersrol nemen in de energietransitie.’

Brandstof leveren op meerdere locaties

Stadsbeheer is bijzonder tevreden over de samenwerking met en de resultaten van Shell TapUp. Daarom gaat Shell TapUp nu brandstof op meerdere locaties leveren. Linda: ‘Binnenkort starten we bij de werf Bosland. Daar beginnen we hetzelfde als bij Charlois: eerst de langzame voertuigen en daarna de bakwagens.’

De volgende stap? Dat is locatie Centrum. Enrico: ‘Shell TapUp gaat daar vooral bakwagens aftanken. Niet de langzame voertuigen, want die kunnen na hun shift in de buurt tanken.’ Frans: ‘We kiezen heel bewust alleen voor Shell TapUp als we rijbewegingen kunnen voorkomen.’ Een instelling die precies past bij de duurzame missie van Shell TapUp.

image 1 image 2

Shell TapUp in jouw gemeente

Het kan! Vraag vrijblijvend informatie aan