De ontwikkeling van ons tankproces

Shell TapUp, Februari 2020

  • Group Tankproces
  • Group Tankwagens
  • Group Automatisering

Shell TapUp is een corporate startup met een agile scrum werkmethode. Voor ons betekent dat klein beginnen, veel experimenteren en langzaam toegroeien naar een proces dat werkt. Inmiddels zijn we al meer dan 3 jaar onderweg met Shell TapUp. In deze tijd zijn veel experimenten uitgevoerd waaronder ook over de manieren waarop we onze klanten bedienen. Onze allereerste bezorg test is uitgevoerd met een brandstoftrolley, waar een slang en tankpistool aan vast waren gemaakt. De tests die we hiermee uitvoerden, legden de basis voor onze allereerste elektrische tankwagen, Chuck. Het tankproces bestond toen nog uit enorm veel handmatige handelingen. Hoe ons tankproces zich heeft ontwikkeld over de afgelopen jaren, lees je hier. 

De tankwagens

Drie jaar terug bestond ons wagenpark uit elektrische tankwagens van Goupil. Deze waren perfect voor het afleggen van korte afstanden in steden en pasten daardoor ook goed bij het bedienen van consumenten in de binnenstad. Echter toen onze focus steeds meer werd verlegd naar grotere, zakelijke klanten, moesten ook langere afstanden afgelegd worden en hadden deze klanten ook grotere volumes brandstof nodig. Dit konden onze elektrische wagens die maximaal 50 km/u reden niet aan. Daarom stapten we over op een alternatief. We kozen voor Fiat Ducato’s, die rijden op diesel. Omdat we zelf niet meer elektrisch zouden rijden, hebben we ervoor gezorgd dat onze wagens in ieder geval zo schoon mogelijk naar onze klanten zouden rijden. Daarom gebruikten we zelf eerst Shell GTL Fuel, een brandstof die schoner verbrandt. Inmiddels rijden we op het duurzame alternatief HVO (biobrandstof) en kunnen we met ons wagenpark grotere leveringen doen. 

Verder werkten we in het begin met een tankslag van 4 meter. Dit zorgde ervoor dat de tankwagen vaak verplaatst moet worden om meerdere wagens op één parkeerterrein af te tanken. Om hier efficiënter in te werken, zijn we later een tankslang van 10 meter gaan gebruiken. Hiermee hoeft de tankwagen minder vaak verplaatst te worden. Dit bespaart ons enorm veel tijd.

Het automatiseren van processen

Toen wij eenmaal een handmatig proces hadden gecreëerd waarmee we zorgvuldige en correcte brandstofleveringen konden doen, werd het tijd om het proces te automatiseren.  In het begin werden alle stappen handmatig vastgelegd, zoals kentekens die en brandstofmeters die werden gefotografeerd om een afschrift van een transactie te creëren. Nu worden de foto’s in een app genomen die zo automatisch een bon aanmaakt op basis van de brandstof transactie. 

Om een zo goed mogelijk tankproces op te kunnen zetten, voerden wij onze dienstverlening in het begin altijd uit met 2 chauffeurs op onze tankwagen. een service expert en een chauffeur. De service expert zorgde voor het klantcontact en de administratie en de chauffeur focuste zich op de veiligheid en het tanken. Nu er meer geautomatiseerd is door onder andere het gebruik van een app, zit er alleen nog een chauffeur op de tankwagen. Deze kan nu gemakkelijk in de app bijhouden welke wagens reeds afgetankt zijn en welke nog niet. Ook zorgt de app voor overzicht door bijvoorbeeld aan te geven welke klantlocatie het dichtstbij is en hoeveel brandstof er nog in de tank achterin de wagen zit.

In de afgelopen jaren is al veel verbeterd, en blijven we elke dag bezig met het verbeteren van ons tankproces. Wil je meer weten over wat we doen? Informatie over onze service vind je hier.