HVO geschikte voertuigen

Shell TapUp, Januari 2020

  • Group HVO geschikt
  • Group uitleg
  • Group handig

Sinds we met onze TapUp bezorgdienst ook HVO aanbieden, krijgen we steeds vaker de vraag of HVO wel geschikt is voor de voertuigen waarmee gereden wordt. Waar ligt het aan of een voertuig geschikt is? En waarom geven sommige automerken wel goedkeuring voor het gebruik van HVO brandstof en andere niet? Hieronder vind je het antwoord!

Wanneer is een voertuig geschikt voor HVO brandstof?

HVO brandstof valt onder de EN15940-norm vanaf een bijmenging van 30% HVO met reguliere diesel. Omdat vanaf HVO30 de brandstof niet voldoet aan de EN590-norm, dit komt door de lagere dichtheid dan van diesel, is hij nog niet voor alle motoren vrijgegeven. Daarom is de nieuwe norm EN15940 opgezet. Om deze brandstof te mogen gebruiken, zullen motoren opnieuw gecertificeerd moeten worden op de emissie-eisen door de fabrieken. Daarnaast zullen ze moeten testen of de brandstoffen vanwege de mogelijk iets snellere en heftiger verbranding technisch voldoen. Het kan goed zijn dat dit geen probleem is, maar het moet wel vanuit de fabriek worden vrijgegeven. 

In grote lijnen geldt dat voor oudere generatie machines geen of zelden toestemming voor gebruik van EN15940-brandstoffen wordt gegeven. Bij de toelatingen lopen vooral truckfabrikanten als DAF, Scania, MAN en Volvo voorop. Vaak betreft het de laatste generatie onroad-Euro 5-modellen en nu ook steeds vaker de Euro 6-motoren. Euro 4-modellen en lager hebben geen extra emissie verlagende systemen en worden daarom over het algemeen niet goedgekeurd voor HVO.

Maar waarom geeft het ene merk wel goedkeuring en het andere niet? Voor sommige merken als Scania en MAN is het belangrijk dat hun wagens kunnen rijden op HVO. Scania vindt alternatieve energie heel belangrijk en biedt daarom onder andere HVO- en elektrische oplossingen aan. Terwijl bijvoorbeeld Ford veel meer focust op de lange afstanden over het soms slechte wegdek van de Amerikaanse wegen en HVO dus minder belangrijk is.

Scania voorop in HVO

Scania is een van de merken die voorop loopt als het gaat om zowel de goedkeuring als de toepassing van HVO brandstof. Zo verkleint Scania zelf met het Scania Transport Laboratorium zijn ecologische voetafdruk op alle ritten tussen de fabrieken in Zweden en de Scania-fabriek in Zwolle. Alle trucks rijden op HVO100. De voertuigen rijden gezamenlijk zo’n 4,4 miljoen km per jaar. Door gebruik van HVO100 wordt zo’n 870 ton minder CO2 uitgestoten.

HVO tanken op locatie

Toch zijn er helaas nog maar een beperkte hoeveelheid punten waar HVO getankt kan worden. Hierdoor moeten vaak extra kilometers gemaakt worden om wagens bij te tanken. Dit lost Shell TapUp op door direct af te tanken op bedrijfslocatie. Dit bespaart veel tijd, kilometers en zo ook CO2 uitstoot. Meer informatie over HVO brandstof op locatie vind je hier.  

Een uitgebreide lijst met de vrijgave van automerken kan je hier downloaden.